Informatie | Publicaties

Brussen?

De term ‘brus’ is een neologisme waarin broer en zus samengevoegd worden. De term wordt gebruikt om de positie van broers en zussen te beschrijven van iemand met een chronische ziekte, beperking, psychische kwetsbaarheid of verslaving. De Engelse equivalent van deze term is ‘(young) carer siblings’.

Het is overigens niet de bedoeling dat mensen de term ervaren als een stigmatiserend label. De termen zijn bedoeld om herkenning en erkenning te bevorderen. Want hoe spreek je anders over een bijzondere situatie als er geen woorden voor zijn? Vaak ontstaat er een nieuw woord als de behoefte ontstaat om zo’n situatie te bespreken. Met andere woorden: je bent de term niet, maar je mag de term gebruiken om jezelf te verklaren.

Hieronder vind je een selectie Nederlandse en internationale publicaties over brussen. Helemaal onderaan vind je een uitgebreid publicatieoverzicht. Mis je nog een stuk? Mail het ons en dan plaatsen wij het z.s.m. op de site.

  • 2020 - SCP: Bezorgd naar school

    2020 - SCP: Bezorgd naar school

    “Het SCP onderzocht samen met de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam in hoeverre scholieren (12-16 jaar) die een langdurig ziek gezinslid hebben, verschillen van degenen zonder ziek gezinslid op ervaren gezondheid, psychosomatische klachten, levenstevredenheid en schooldruk. Ook keken we naar tijdsbesteding aan taken thuis en steun vanuit de omgeving als mogelijke verklaringen voor verschillen tussen deze groepen scholieren.” (12-02-2020, SCP)

  • 2018 - Educatieve Voorziening, Universitair Medisch Centrum Groningen: Zorgen over, zorgen voor… De leerling met een zieke broer of zus

    “Broers en zussen (brussen) hebben een heel bijzondere band. Ze groeien met elkaar op en leren veel van elkaar. De omgang tussen brussen speelt een grote rol bij de ontwikkeling van vaardigheden op sociaal-emotioneel gebied. Wanneer een van de kinderen chronisch ziek wordt, verandert er veel binnen het gezin. De brus krijgt vaak een andere positie en rol. Door de ziekte ontstaan er zorgen en gaat er veel aandacht naar het zieke kind. School is voor brussen een vertrouwde omgeving, die hen structuur en veiligheid biedt. Het is daarom van belang dat het normale schoolleven zoveel mogelijk doorgaat. Deze uitgave is samengesteld voor u, leraar in het basis-, voortgezet- en beroepsonderwijs, die te maken heeft met brussen van een kind met een chronische ziekte.” (p. 7)

  • 2017 - Stichting Kind & Ziekenhuis: Brussen visiedocument. Op weg naar volledige geziensgerichte kindzorg

    “Dit visiedocument geeft in vijf aandachtspunten weer wat brussen willen en nodig hebben. In de zomer van 2017 zijn brussen via focusgroepen bevraagd naar hun ervaringen met brus zijn. De uitkomsten van de focusgroepen met brussen zijn vertaald naar de vijf aandachtspunten. Tenslotte worden er zes hulpmiddelen genoemd die zorgverleners kunnen inzetten in contact met brussen. Centraal hierin staat het gebruik van het ‘Broers en zussen in & om het ziekenhuis’ boek.” (p. 6)

  • 2015 - Nederlands Jeugdinstituut: QuickScan naar de ondesteuningsbehoefte van zorginstensieve gezinnen. Visiedocument deel 2: brussen

    “Deze quickscan uit 2015 bespreekt de ondersteuningsbehoeften van broers en zussen (brussen) van zorgintensieve kinderen. Die uitdrukking wordt gebruikt voor kinderen met een chronische ziekte, beperking en/of stoornis, die intensieve zorg nodig hebben van de mensen om hen heen. Het gaat om een omvangrijke doelgroep: één op de acht Nederlanders heeft een langdurige beperking (CBS, 2008) en ruim een kwart van de Nederlanders heeft een chronische ziekte (Hoeymans, Schellevis & Wolters, 2008). Ofwel: brussen zijn overal, maar worden in praktijk en beleid nog nauwelijks gezien. Ondertussen heeft het brus-zijn een enorme impact..” (p. 5)

  • 2012, Frits Boer

    Broers en zussen van speciale en gewone kinderen. Invloed op ontwikkeling en gedrag

  • 2012, T. Moyson & H. Roeyers

    The overall quality of my life as a sibling is all right, but of course, it could always be better’. Quality of life of siblings of children with intellectual disability: the siblings’ perspectives. [online]

  • 2009, S. van den Abeele

    Een contextuele kijk op relaties in gezinnen met een kind met een beperking: een kwalitatief bi-directioneel onderzoek bij ouders en brussen

  • 2006, GGNet

    Een bijzondere broer of zus. Informatiemap voor jongeren met een broer of zus met een handicap, chronische ziekte of psychische stoornis